Sunday 11 September 2011

Charge 6% Ditangguh, Lebih Baik BATAL

Setuju atau tidak.

Suka atau tidak.

Keputusan telah dibuat, maka charge 6% telah ditangguhkan buat sementara kata Datuk Seri Dr Rais Yatim.

KUALA LUMPUR: Syarikat telekomunikasi (TELCO) bersetuju menangguhkan kutipan cukai perkhidmatan enam peratus daripada pengguna prabayar sehingga perbincangan semula dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata antara cadangan yang dibincangkan bersama TELCO adalah caj enam peratus itu hanya dikenakan kepada pengguna yang membeli pek permulaan prabayar.

"Kerajaan mengambil kira sumbangan sebanyak RM6 bilion oleh TELCO kepada pendapatan negara dari 1998 hingga kini," katanya pada sidang media selepas mesyuarat bersama TELCO, di Angkasapuri, di sini, sebentar tadi.
Minggu lalu, TELCO mengumumkan mereka akan mula mengutip cukai perkhidmatan enam peratus untuk perkhidmatan prabayar Jumaat ini. 

Bagi admin keputusan ini adalah sangat wajar dengan kehendak semasa rakyat terutamanya golongan yg berpendapatan sederhana.

Akan tetapi jika keputusan ini hanyalah sementara semata-mata kerana sekadar menjaga hati pengguna, baik dilupakan saja kerana sebagai pengguna. Apa yg kami mahukan tiada lagi charge² terselindung yg mana akan menjadi beban kepada rakyat.

Walaupun perihal ini bukanlah salah kpd kerajaan BN tetapi rakyat hari ini gemar meletakkan salah syarikat telco ini kepada kerajaan khususnya. Walaubagaimanapun, kerajaan harus menggunakan segala kuasa yg ada untuk menidakkan perkara ini daripada terus berlaku.

Umum mengetahui isu ini bukanlah isu kecil. Bagi rakyat ini adalah isu bersama tetapi telah dimanipulasi sesetengah pihak terutama pembangkang yg mengatakan charge 6% adalah kehendak kerajaan BN. Belum reda dengan kenyataan ini, hari ini syarikat telco telah bersedia menangguhkan cadangan itu.




Tiba-tiba timbul spekulasi bahawa ini merupakan salah satu usaha kerajaan BN utk menarik sokongan rakyat terutamanya golongan muda kerana Pilihanraya Umum bakal menjelang tiba. Admin sgt terkilan dengan dakwaan tidak matang pihak tersebut yg sengaja mencari salah kerajaan dan berfikiran negatif.

Pembaca semua harus tahu bahawa ahli UMNO juga merupakan rakyat di Malaysia ini. Tidak semua ahli UMNO hidup dalam kesenangan. Ahli UMNO juga terpaksa menanggung beban jika charge 6% ini diteruskan kelak.

Adalah lebih baik jika chargr 6% ini dibatalkan terus daripada ia menjadi barah yg menolak kepercayaan rakyat kepada kerajaan.

No comments:

Post a Comment