Friday 18 November 2011

Sedar Dek Untunglah Wahai Pembangkang !

Pemerolehan aset dan liabiliti PLUS Expressways Bhd. (PEB) oleh UEM Group Bhd. (UEM) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) nampaknya membawa khabar gembira kepada pengguna.

Ini berikutan persetujuan UEM dan KWSP untuk mengurang kenaikan tol di empat lebuh raya kendaliannya pada kadar lima peratus setiap tiga tahun bermula 2016 berbanding perjanjian asal kenaikan antara 10 hingga 25 peratus setiap tiga atau lima tahun.

Empat lebuh raya berkenaan adalah Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS), Lebuh Raya Utara Selatan Hubungan Tengah (ELITE), Lebuh Raya Link Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua) dan Lebuh Raya Butterworth-Kulim (KLBK).

Mengikut perjanjian asal kenaikan tol PLUS adalah 10 peratus setiap tiga tahun, ELITE (10 peratus setiap tiga tahun), Linkedua (25 peratus setiap lima tahun) dan KLBK (15-25 peratus setiap lima tahun).

Dalam pada itu, terdapat khabar gembira lain khususnya penduduk Pulau Pinang dan mereka yang sering berkunjung ke negeri itu berikutan tiada kenaikan kadar tol Jambatan Pulau Pinang sehingga 2038.

Kenaikan sepatutnya dilakukan pada kadar 10 peratus setiap lima tahun. Kadar yang dikenakan ke atas kenderaan kelas dua di jambatan itu kini sebanyak RM7, yang mana kadar tolnya kekal sejak dibuka pada 1985. 

Kenaikan setiap tiga tahun itu juga hanya akan bermula pada 2016, selaras dengan pembekuan kenaikan kadar tol bagi kesemua lebuh raya sehingga 2015 yang telah diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2011, Oktober tahun lalu.

Untuk mengetahui sejauh mana penjimatan yang akan diperoleh pengguna, kita perlu membuat sedikit congakan iaitu kenaikan lima peratus setiap tiga tahun selepas 2015 adalah bersamaan dengan 1.7 peratus setahun. Kenaikan itu adalah di bawah kadar purata inflasi negara bagi tempoh tiga tahun iaitu 2.6 peratus setahun.

Sebagai contoh, kadar tol perjalanan dari Jalan Duta ke Ipoh Selatan ketika ini ialah RM26.50. Berdasarkan kiraan kenaikan lima peratus bermula 2016, kenaikan kadar tol untuk perjalanan berkenaan hanya meningkat RM1.30 kepada RM27.80 berbanding mengikut perjanjian konsesi lama iaitu jika peningkatan 10 peratus, kenaikannya ialah sebanyak RM2.60 kepada RM29.10.

Nampaknya, kesungguhan UEM dan KWSP yang kini dalam proses mengambil alih PEB membuktikan bahawa syarikat-syarikat besar telah menghayati gagasan 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan yang dibawa oleh Najib.

Penganalisis ekonomi, Dr. Haim Hilman Abdullah yang mengulas pengumuman terbaru itu berkata, sudah sampai masanya syarikat korporat beralih daripada matlamat untuk mendapat keuntungan sebanyak mungkin kepada matlamat membantu rakyat supaya tidak terbeban dengan kos hidup yang semakin meningkat.

''Dalam isu kenaikan tol, pengguna tidak akan terbeban sekiranya kadar peningkatan dilakukan secara berperingkat dan pada kadar munasabah serta bagi tempoh yang panjang.

''Nampaknya, sudah terdapat usaha awal ke arah ini yang melibatkan empat lebuh raya terbabit dan Jambatan Pulau Pinang. Saya berharap langkah yang 'berjiwa besar' ini dicontohi syarikat konsesi lebuh raya lain," katanya ketika dihubungi disini baru-baru ini.

Beliau yang juga Pensyarah Kanan Pengurusan Strategik Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia (UUM) turut menyambut baik pengumuman Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Eksekutif UEM, Datuk Izzaddin Idris mengenai persetujuan syarikat itu dan KWSP untuk menyemak semula syarat perjanjian konsesi tol supaya ia adil kepada kerajaan dan pengguna.

''Saya difahamkan semakan semula itu membolehkan kerajaan memperoleh penjimatan sehingga RM6.5 bilion kerana tidak perlu membayar pampasan kepada PEB," katanya.

Mengikut perjanjian konsesi tol lama, kerajaan perlu membayar pampasan tertunggak berjumlah RM2.9 bilion dan pampasan pembekuan kenaikan tol selama lima tahun sehingga 2015 berjumlah kira-kira RM3.6 bilion kepada PEB.

Beliau berkata, langkah UEM dan KWSP melupuskan pampasan tertunggak dan pampasan pembekuan kenaikan tol selama lima tahun dapat mengurangkan beban kewangan kerajaan.

''Apabila beban kewangan dapat dikurangkan ia mampu mengurangkan defisit negara dan sekali gus memberi manfaat kepada kesemua rakyat secara keseluruhan," katanya.

Tambah beliau, semakan semula syarat perjanjian konsesi telah mewujudkan situasi menang dan menang.

''Keuntungan yang mungkin tidak sebanyak seperti sebelum ini masih membolehkan syarikat menampung kos penyelenggaraan lebuh raya kira-kira RM800 juta setahun dan membuat bayaran kepada pemberi pinjaman," ujarnya lagi.

Sementara itu, Pensyarah Jabatan Ekonomi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Zaharuddin Abdul Rahman berharap semua syarikat konsesi lebuh raya lain turut mencontohi langkah UEM dan KWSP untuk menyemak semula syarat perjanjian konsesi tol.

''Saya berpendapat masih banyak penambahbaikan yang perlu dilakukan termasuk memastikan kenaikan kadar tol setiap tiga atau lima tahun turut mengambil kira jumlah trafik di laluan lebuh raya terbabit.

''Pada waktu sekarang kita mendapati walaupun jumlah trafik telah meningkat berlipat kali ganda berbanding anggaran asal, kadar kenaikan tol tetap diteruskan seperti yang diputuskan dalam perjanjian," katanya.

''Penyelesaian terbaik adalah untuk syarikat terbabit berkongsi keuntungan dengan rakyat termasuk mengurangkan kenaikan kadar tol atau tidak menaikkan langsung kadar tol seperti yang dilakukan di Jambatan Pulau Pinang," ujarnya.

Dalam pada itu, mengulas langkah pembekuan kenaikan tol sehingga 2015, beliau berkata, ia memang sesuatu yang terbaik berikutan rakyat kini dibebani dengan kenaikan harga barangan dan lain-lain perkhidmatan.

''Nampaknya, Najib telah mengotakan janjinya sejak menjawat jawatan Perdana Menteri untuk memastikan rakyat negara ini mendapat pembelaan sewajarnya dan tidak dibebani dengan kenaikan kos sara hidup," katanya.

Kepada semua pengguna lebuh raya, anda seharusnya menggunakan kemudahan itu dengan sebaibaik mungkin termasuk memastikan tidak membuang sampah-sarap merata-rata, tidak merosak kemudahan di kawasan rehat dan rawat serta tidak membuat tuntutan tidak munasabah agar lampu jalan dipasang di sepanjang lebuh raya.

Jika ini tidak dipatuhi, kos penyelenggaraan sudah pasti akan meningkat dan syarikat konsesi mempunyai alasan untuk mendesak kadar tol ditingkatkan lagi.



TERBAIK utk RAKYAT !

No comments:

Post a Comment